Kommunstyrelsen
Nynäshamns kommun
Västerby 2024-09-19
Särskilt yttrande gällande ändring av näringslivs- och arbetsmarknadsnämndens delegationsordning med anledning av förändrad upphandlingsorganisation
Bakgrund
Nynäshamns kommuns samverkan med Haninge kommun avseende gemensam upphandlingsnämnd upphörde den 1 juli 2024. Med anledning av detta har fullmäktige beslutat om ändrad ansvarsfördelning för nämnderna i upphandlingsfrågor. Med en ny ansvarsfördelning finns behov av justeringar i nämndens delegationsordning. Det finns även behov av att ändra delegat avseende vissa beslut i delegationsordningens avsnitt 10 och 11 på grund av ändrade titlar/roller efter omorganisation.
Ärendet
Vi noterar att handlingarna angående rubricerade ärende kom sent, den 17 september och beslut i nämnden ska tas den 19 september. Detta innebär att vi har ungefär två dagar på oss som fritidspolitiker för att läsa in oss på ärendet, diskutera i gruppen, analysera och besluta hur vi ska ställa oss till detta. Dessutom är det svårt att förstå vad som föreslås ändras. Det finns en lista på ett antal punkter i tjänsteutlåtandet, men flera av ändringarna syns inte i dokumentet.
Vi har på denna korta tid framför allt reagerat på summorna som står under punkt 3.3 Övrig upphandling.
Enligt punkt 3.3.1 ska beslut om att inleda upphandling till ett beräknat kontraktsvärde:
a) över 50 mnkr tas as NAN AU
b) upp till och med 50 mnkr tas av avdelningschef
c) upp till 10 mnkr tas av enhetschef.
Enligt punkt 3.3.2 ska upphandlingsdokument vid upphandling fastställas till ett beräknat kontraktsvärde om:
a) över 50 mnkr tas as NAN AU
b) upp till och med 50 mnkr tas av avdelningschef
c) upp till 10 mnkr tas av enhetschef.
Enligt punkt 3.3.5:
Beslut att
- ansluta kommunen till ramavtal som upphandlats av inköpscentral / myndighet i egenskap av upphandlingscentral
- anmäla deltagande i upphandling som genomförs av annan upphandlande myndighet eller inköpscentral.
Beslutanderätten för besluten ovan beror på beräknat kontraktsvärde för upphandlingarna:
a) över 50 mnkr
b) upp till och med 50 mnkr
c) upp till 10 mnkr
Om man nu jämför med en annan kommun, till exempel Norrtälje kommun, är summorna betydligt lägre. Där får förvaltningschef fatta beslut om “Inköp och upphandling av varor och tjänster upp till 50 basbelopp, inklusive behörighet att teckna avtal och besluta om förlängning av avtal.” Det innebär att förvaltningschefen får besluta om 2 865 000 kr.
Norrtälje kommun betonar i sina Riktlinjer för kommunens inköps- och upphandlingsverksamhet bland annat att: “Ur ett demokratiperspektiv är det viktigt att de förtroendevalda ges insyn och inflytande över upphandlingsprocessen. Därför ska kommunens verksamheter hitta former för hur informationsutbytet under processen ska ske.” (s. 6).
Politiken har ansvaret för nämndens ekonomi och en förutsättning är att det finns rimliga möjligheter för de politiska förtroendevalda att ta detta ansvar. Det blir omöjligt om beslut om stora summor fattas inom tjänsteorganisationen. Vi bedömer dessutom att underlag för upphandlingar måste genomarbetas och detta tar tid. Därför kommer det också finnas tid för att ta upp ärendet i nämnden.
Yrkande
Med stöd av ovanstående yrkar vi:
- avslag till föreslagna beslutspunkterna 1 och 4.
- bifall till föreslagna beslutspunkterna 2 och 3.
För Sorundanet Nynäshamns kommunparti
Lena Dafgård
Ledamot i Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden
i Kommunstyrelsen
samt i Kommunfullmäktige
Läs hela det särskilda yttrandet som PDF