HemSorundanet Nynäshamns Transparent Placeholder
kommunparti

Kommunstyrelsen
Nynäshamns kommun

Västerby 2024-09-19

Särskilt yttrande gällande ändring av näringslivs- och arbets­marknads­nämndens delegations­ordning med anledning av förändrad upphandlings­organisation

Bakgrund

Nynäshamns kommuns samverkan med Haninge kommun avseende gemensam upphandlings­nämnd upphörde den 1 juli 2024. Med anledning av detta har fullmäktige beslutat om ändrad ansvars­fördelning för nämnderna i upphandlings­frågor. Med en ny ansvars­fördelning finns behov av justeringar i nämndens delegations­ordning. Det finns även behov av att ändra delegat avseende vissa beslut i delegations­ordningens avsnitt 10 och 11 på grund av ändrade titlar/roller efter omorganisation.

Ärendet

Vi noterar att handlingarna angående rubricerade ärende kom sent, den 17 september och beslut i nämnden ska tas den 19 september. Detta innebär att vi har ungefär två dagar på oss som fritids­politiker för att läsa in oss på ärendet, diskutera i gruppen, analysera och besluta hur vi ska ställa oss till detta. Dessutom är det svårt att förstå vad som föreslås ändras. Det finns en lista på ett antal punkter i tjänste­utlåtandet, men flera av ändringarna syns inte i dokumentet.

Vi har på denna korta tid framför allt reagerat på summorna som står under punkt 3.3 Övrig upphandling.

Enligt punkt 3.3.1 ska beslut om att inleda upphandling till ett beräknat kontraktsvärde:

   a) över 50 mnkr tas as NAN AU
   b) upp till och med 50 mnkr tas av avdelningschef
   c) upp till 10 mnkr tas av enhetschef.

Enligt punkt 3.3.2 ska upphandlings­dokument vid upp­handling fastställas till ett beräknat kontrakts­värde om:

   a) över 50 mnkr tas as NAN AU
   b) upp till och med 50 mnkr tas av avdelnings­chef
   c) upp till 10 mnkr tas av enhets­chef.

Enligt punkt 3.3.5:
   Beslut att

Beslutande­rätten för besluten ovan beror på beräknat kontrakts­värde för upp­hand­lingarna:

   a) över 50 mnkr
   b) upp till och med 50 mnkr
   c) upp till 10 mnkr

Om man nu jämför med en annan kommun, till exempel Norrtälje kommun, är summorna betydligt lägre. Där får förvaltningschef fatta beslut om “Inköp och upphandling av varor och tjänster upp till 50 basbelopp, inklusive behörighet att teckna avtal och besluta om förlängning av avtal.” Det innebär att förvaltnings­chefen får besluta om 2 865 000 kr.

Norrtälje kommun betonar i sina Riktlinjer för kommunens inköps- och upphandlings­verksamhet bland annat att: “Ur ett demokrati­perspektiv är det viktigt att de förtroende­valda ges insyn och inflytande över upphandlings­processen. Därför ska kommunens verksamheter hitta former för hur informations­utbytet under processen ska ske.” (s. 6).

Politiken har ansvaret för nämndens ekonomi och en förutsättning är att det finns rimliga möjligheter för de politiska förtroende­valda att ta detta ansvar. Det blir omöjligt om beslut om stora summor fattas inom tjänste­organisationen. Vi bedömer dessutom att underlag för upp­handlingar måste genom­arbetas och detta tar tid. Därför kommer det också finnas tid för att ta upp ärendet i nämnden.

Yrkande

Med stöd av ovanstående yrkar vi:

  1. avslag till föreslagna besluts­punkterna 1 och 4.
  2. bifall till föreslagna besluts­punkterna 2 och 3.

För Sorundanet Nynäshamns kommunparti

Lena Dafgård
Ledamot i Närings­livs- och arbets­marknads­nämnden
i Kommun­styrelsen
samt i Kommun­fullmäktige

 

Bilden visar PDF symbol Läs hela det särskilda yttrandet som PDF