HemSorundanet Nynäshamns Transparent Placeholder
kommunparti

Kommunstyrelsen
Nynäshamns kommun

Västerby 2024-09-05

Tilläggsyttrande rörande Svar på remiss: Avgräns­nings­samråd för Stock­holms Bulk­hamns hamn­verksamhet i Stora Vika i Nynäs­hamns kommun

Bakgrund

Nynäshamns kommun har fått tillfälle att yttra sig över en remiss gällande ett avgränsningssamråd enligt 6 kap 28 § miljöbalken för fortsatt och utökad verksamhet för Stockholms Bulkhamn AB i Stora Vika. En specifik miljöbedömning ska genomföras och en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) tas fram. Samrådet syftar till att inhämta synpunkter på i vilken omfattning och detaljeringsgrad MKB:n bör ha.

Kommunen ser att det planerade utredningsunderlaget bör kompletteras i flera avseenden så att MKB:n tydligt redo visar omfattningen av den utökade verksamheten och dess påverkan på bland annat väg 225, på Fållnäsviken, kultur- och naturmiljön i både fabriksområde och kalkbrott, buller, klimat samt påverkan på friluftslivet.

Det är viktigt att notera att hamnen i Stora Vika från början var en ren exporthamn för att skeppa ut cement. Nu när användningen av hamnen har förändrats till att uteslutande ta emot gods som sedan ska transporteras vidare landvägen utan att infrastrukturen har utvecklats, är resultatet redan en betydande negativ inverkan på trafiksituationen.

Vår bedömning

Vi anser att vår kommun i huvudsak har skrivit ett bra yttrande, men vi bedömer att effekterna av en utökad verksamhet inte är tillräckligt belysta när det gäller Sjöviksvägen, väg 574. Vi anser att det inte räcker med åtgärder på Sjöviksvägen, väg 574, för att förbättra trafiksäkerheten. Väg 574 är en mycket smal väg och har redan idag så hög andel tung trafik, delvis från hamnen i Stora Vika, att det är ohållbart att ytterligare öka trafikmängden. Sjöviksvägen är så smal att två lastbilar inte kan mötas. När det gäller Sjöviksvägen norrut är det problematiskt med ökad trafik, eftersom vägen är smal, maximalt 4,5 m samtidigt som tillåten hastighet är 70 km/h. På vissa ställen är vägen ännu smalare, t.ex. en km innan väg 225 är vägen kurvig och passerar flera byggnader intill vägen.

Den planerade utökade verksamheten innebär att antalet externa landtransporter skulle mer än fördubblas från dagens cirka 26 transporter per dag till cirka 54 transporter per dag. Även antalet anlöpande fartyg bedöms av bolaget öka från 2-3 anlöp per vecka till cirka 5 per vecka, vilket också är ungefär en fördubbling. Fler bostäder är planerade och en ny detaljplan är antagen. Detta tilltänkta bostadsområde kommer att generera mer trafik på Sjöviksvägen, vilket är problematiskt. Det har gjorts en utredning av gång- och cykelvägar, GC-vägar, men det som bekymrar oss är att Trafikverket inte har yttrat sig om detta. Det finns heller inte någon GC-väg på Sjöviksvägen, vilket innebär att gående får gå oskyddade på Stora Vika-vägen fram till busshållplatsen.

Dessutom är Sjöviksvägen samt Stora Vika-vägen utpekade som prioriterade framtida cykelstråk i översiktsplanen. I kommunens styrdokument, översiktsplan och gång- och cykelplan, förespråkas fler cykelstråk utanför tätorterna, då det främjar folkhälsan, turismen och miljön. Mellan kommunens orter och servicepunkter ska det vara möjligt att cykla säkert.

Det är viktigt att trafiksituationen på väg 574 och 225 undersöks noggrant när det gäller påverkan från transporter (följdverksamhet).

För Sorundanet Nynäshamns kommunparti

 

 

Lena Dafgård
Ledamot i Kommunfullmäktige

 

 

 

Bilaga 1 - Väg 574, fakta, lokalisering, trafikflöden, trafikmiljöer mm

 

Bilden visar PDF symbol Läs hela tilläggsyttrandet med bilagor som PDF