Insändare
NynäshamnsPosten
Västerby 2024-08-06
KD ska inte skylla ifrån sig på Trafikverket
Kristdemokraterna har ett ansvar för den bristande trafiksituationen på södra Södertörn
Läs insändaren i NynäshamnsPosten 2024-08-06
I en insändare den 9 juli 2024 beklagar sig Bengt-Göran Pettersson (KD), ordförande i Nynäshamns kommuns landsbygdsberedning och landsbygdsråd i Kristdemokratiska Bondeförbundet över trafiksituationen på södra Södertörn. Skribenten skyller på Trafikverket. Vi bedömer att skribenten inte tar ansvar för de beslut som KD har varit med om att fatta.
Men först vill vi tacka skribenten för att han nu har insett att väg 225 inte kan stängas av för tung trafik, något som han tidigare hävdat. Bra att Bengt-Göran Pettersson (KD) har lyssnat på oss som vetat och berättat detta sedan 2006.
Förseningen av den planskilda korsningen vid Segersängs station beror på att Trafikverket bedömer att budgeten överskrids. Det är inte bara en korsning som ska byggas, det är två; en för biltrafik och en för resenärer till och från pendeltåget. Vid budgetavvikelser är rutinen att skicka ärendet till Näringsdepartementet för utökad budget. Vi föreslår att skribenten krokar arm med sina partikamrater i Näringsdepartementet för en skyndsam hantering.
När det gäller trafiksituationen generellt på södra Södertörn bedöms Norviks hamn vara den största orsaken till problemen. Bakgrunden till Norvik är att kommunpolitikerna i Stockholm redan på 1990-talet ville realisera stora markvärden i Värtahamnen med omnejd. Man ville bli av med den olönsamma och störande containerverksamheten och bygga Norra Djurgårdsstaden med 12 000 nya bostäder och 35 000 arbetsplatser. Dock ville Stockholms hamnar fortsätta med containerverksamheten. Kompromissen blev att flytta verksamheten till vår kommun. Något behov ur ett nationellt godstransportperspektiv finns inte konstaterades i Hamnstrategiutredningen 2007. Därför prioriteras inte Norvik. Det är Trafikverket som planerar, bygger och underhåller det nationella godstransportsystemet och inte kommunpolitiker i Stockholm eller Nynäshamn.
Sammanfattningsvis, KD i Stockholm var med och beslutade om att flytta den störande containerverksamheten från Stockholm till vår kommun och KD i Nynäshamn var med om att fatta beslut om att ta emot den störande containerverksamheten. Hur hanterade KD detta internt och finns det någon skriftlig dokumentation?
Skribenten beklagar sig också över att industrispåret inte utnyttjas. Detta bedömde Hamnstrategiutredningen redan 2007 eftersom Norvik inte är av strategisk betydelse.
När det gäller trafiksäkerheten på väg 225 och den så kallade "Åtgärdsvalsstudien" som Trafikverket presenterade 2015, är den tänkt som förslag till lämpliga åtgärder som vår kommun kan investera i. Att vår kommun investerar i Trafikverkets vägar är ingen nyhet. Senaste exemplet är rondellen utanför Sjötelegrafen där vår kommun investerat 25 miljoner kronor i Trafikverkets väg. Kan KD tänka sig investera motsvarande belopp på en gång- och cykelväg längs väg 225?
Eftersom KD har varit med om att ta stora avgörande beslut avseende trafiksituationen på södra Södertörn anser vi det som oansvarigt att skylla ifrån sig på Trafikverket. Som politiskt parti och politiker måste man ta ansvar, även för dåliga beslut och inte skylla ifrån sig.
Vi i Sorundanet Nynäshamns kommunparti hade dels egen kompetens inom området, dels en bra dialog med experter inom transportinfrastruktur inför beslutet i Kommunfullmäktige om detaljplan för Norvik 2009. Vi röstade nej till Norvik tillsammans med Pensionärspartiet och Miljöpartiet. Vi är stolta över detta och även stolta över den kompetens och långsiktighet som finns i vårt parti.
För Sorundanet Nynäshamns kommunparti
Per Ranch och Lena Dafgård