HemSorundanet Nynäshamns Transparent Placeholder
kommunparti

Insändare
NynäshamnsPosten

Västerby 2024-07-22

Brist på långsiktighet och nytänk - stor utmaning för Nynäshamns kommun

Den senaste tidens debatt rörande kommunalt Vatten- och Avlopp, VA, blottlägger en brist på långsiktig planering och nytänk hos den politiska ledningen. Detta leder till stora höjningar av VA-taxorna och dessutom hotas en positiv utveckling av hela vår kommun.

 

Bilden visar Nynäshamnspostens logotyp Läs insändaren i Nynäs­hamnsPosten 2024-07-22

 

Kommunens ansvar regleras inom “Lagen om allmänna vattentjänster”, LAV. LAV reglerar också kommunens rätt att ta ut avgifter för kostnaderna. Kommunalt VA är alltså en avgiftsfinansierad verksamhet helt skild från skattefinansierad verksamhet som till exempelvis förskolor, skolor, äldreomsorg. Utbyggnad av kommunalt VA saknar ekonomisk koppling till övrig kommunal verksamhet. Därför är det helt fel att ställa utbyggnad av kommunalt VA mot utbyggnad av förskolor, skolor, äldreomsorg som den politiska ledningen i vår kommun gör.

I LAV finns dessutom paragraf 6 som reglerar kommunens ansvar för att ordna vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang, om det finns ett behov med hänsyn till människors hälsa eller miljön inom en samlad bebyggelse. Med samlad bebyggelse menas 20-30 fastigheter. I ett sådant område kan en boende åberopa paragraf 6 och begära en tillsyn av Länsstyrelsen eller till Mark- och Miljödomstolen för att tvinga kommunen att ta sitt ansvar. Det är alltså inte vår kommun som avgör om det ska finnas kommunalt VA i en bebyggelse med 20-30 fastigheter. I vår kommun finns mer än 20 områden med totalt cirka 1 000 fastigheter som kan åberopa paragraf 6 i LAV vilket kommer att påverka befintliga VA-abonnenter med miljardinvesteringar. Ekeby var det första paragraf 6-ärendet och Landfjärden är ett pågående ärende hos Länsstyrelsen.

Kommunalt VA förknippas vanligen med ålderdomliga och kostsamma lösningar med långa överföringsledningar till avlägset belägna vatten- och avloppsreningsverk. Ett tydligt exempel på det är att vår kommun köper vatten ända från Mälaren. Dessutom leds avloppsvatten från Segersäng ända bort till avloppsreningsverket i samhället Nynäshamn. Detta är en ålderdomlig och kostsam lösning förknippad med stora risker vid störningar. I omvärlden har det dock skett en snabb utveckling av moderna, kostnadseffektiva VA-lösningar som dessutom är resilienta, det vill säga motståndskraftiga mot störningar. Ingenting hindrar vår kommun från att tänka nytt, modernt, kostnadseffektivt och resilient.

Vår kommun har liksom många andra kommuner stora utmaningar när det gäller underhåll och utbyggnad av kommunalt VA. Dessutom har vår kommun egna geologiska och bebyggelsestrukturella utmaningar. Vi i Sorundanet Nynäshamns kommunparti lyfte fram dessa utmaningar redan 2013, det vill säga för 11 år sedan, i samband med förarbetena till VA-planen 2014[a]. Vi förvånades “över att kommunen inte söker nya, kostnadseffektivare lösningar med större miljönytta” och refererade till Södertälje kommun, LRF och Institutet för jordbruks- och miljöteknik, JTI. När Ekeby[b] skulle byggas ut med kommunalt VA föreslog vi i vårt tilläggsyrkande dels “att vår kommun undersöker möjligheterna med moderna, småskaliga och decentraliserade VA-lösningarna ur ett kostnads- och miljöperspektiv”, dels “att vår kommun undersöker möjligheterna att säkra framtida kapacitetsbehov med moderna, småskaliga och decentraliserade VA-lösningarna”.

Vi konstaterar tyvärr att det finns en brist på långsiktighet och nytänk hos den politiska ledningen när det gäller stora och avgörande frågor för den framtida utvecklingen av vår kommun. VA är bara ett exempel av många inom vår kommun. Vi kommer att återkomma med fler exempel.

För Sorundanet Nynäshamns kommunparti

Per Ranch och Lena Dafgård