Kommunfullmäktige
Nynäshamns kommun
Västerby 2023-03-09
Interpellation angående kommuninvånarnas försämrade tillgång till digitala handlingar till kommunfullmäktige och nämnder
Bakgrund
Demokrati, öppenhet och transparens är viktigt för kommuninvånarnas tilltro till oss politiker. Om man vill skapa ett engagemang hos invånarna att vilja vara med och bidra till en positiv utveckling av vår kommun är också demokrati, öppenhet och transparens viktiga förutsättningar Om man som skattebetalare och kommuninvånare inte får lättillgänglig insyn i verksamheten blir det svårt vara motiverad och vilja engagera sig. Brist på insyn kan också tolkas som att något döljs, vilket kan föda misstro och rykten. Jämfört med riket har invånare i vår kommun ett lågt förtroende för politiker enligt Kolada och upplevelsen av korruption är hög, se bilaga 1. Enligt samma undersökning är det även oroande låga siffror när det till exempel gäller att beslut som fattas upplevs transparanta, att beslut är genomtänkta och genomarbetade och att politiker upplevs som ansvarstagande.
Den 2 november 2008 inkom vi med en motion angående handlingar till kommunfullmäktige i digital form, se bilaga 2. På den tiden fanns bara dagordning, kallelse och protokoll till kommunfullmäktige på vår kommuns hemsida. I vår motion yrkade vi bland annat att samma handlingar som förtroendevalda i kommunfullmäktige fick inför beslut, skulle invånarna också kunna ta del av på vår kommuns hemsida. Vi menade att det skulle underlätta för invånarna att följa med i debatten i kommunfullmäktige och att det skulle väcka intresse, om man kunde sätta sig in i ärendena i förväg genom att man också fick tillgång till beslutsunderlagen i handlingarna.
Det tog tre år innan motionen behandlades i kommunfullmäktige, den 8 november 2011, § 201. Beslutet blev att motionen skulle anses besvarad.
Sedan dess har det dock skett en viss förbättring, så att i alla fall tjänsteutlåtandena finns på vår kommuns hemsida, men fortfarande får kommuninvånarna bara ta del av ca 5% av de handlingar som vi förtroendevalda får som beslutsunderlag. Detta trots att alla ärenden som har varit uppe i kommunstyrelsen är offentliga med undantag av de ytterst få ärenden som omfattas av sekretess. Sedan flera år har även nämndernas kallelser, dagordningar och protokoll publicerats på kommunens hemsida.
Nu har det dock skett en försämring i demokratin, öppenheten och transparensen. Samtliga nämnders och fullmäktiges dagordningar, kallelser och tjänsteutlåtanden från förra året och ytterligare två år tillbaka har tagits bort från kommunen hemsida och det som finns kvar är bara protokollen tre år tillbaka samt årets handlingar och protokoll.
Detta innebär till exempel att oppositionspartiernas budgetförslag, som behandlades i december 2022, inte är tillgängliga längre. Det innebär också att kommuninvånare som vill läsa underlaget till ett beslut som har fattats i december 2022 eller tidigare, måste kontakta sekretariatet och begära ut det. Att dagordningarna har funnits, har även underlättat när man snabbt vill ta reda på vid vilket sammanträde ett ärende har behandlats, eftersom det räcker med att läsa första sidan för att se om det fanns med dagordningen för ett visst möte. Nu när dagordningarna inte finns längre måste man skrolla igenom hela protokollen för att försöka hitta ärendet, vilket kan vara ganska många sidor och många protokoll. Detta blir svårtillgängligt och tidsödande.
Mot bakgrund av ovanstående önskar jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande, Marcus Svinhufvud, tillika kommunalråd.
- Vad är orsaken till att man har tagit bort dagordningar, kallelser och tjänsteutlåtanden från förra året och ytterligare två år tillbaka för kommunfullmäktige och samtliga nämnder?
- Att handlingarna från förra året och två år tillbaka har tagits bort från vår kommuns hemsida innebär att man som invånare måste kontakta tjänstepersoner och be att få ut handlingarna, om man vill se underlaget för beslut. Det är inte lättillgängligt och minskar troligtvis invånarnas intresse för att ta reda på vilka beslut som fattas. Det blir också onödig extra arbetstid för tjänstepersonerna som ska hantera detta och denna kostnad kan man spara in, om allt finns kvar på hemsidan. Vad jag förstår, finns det ett sparbeting på ca 50 miljoner i kommunen.
- Kan du förklara hur borttagande av dagordningar, kallelser och handlingar till kommunfullmäktige och nämnder bidrar till att effektivisera och spara pengar?
- Om det är svårt för kommuninvånarna att komma åt handlingar och underlagen till politiska beslut döljs, uppstår gärna misstro och politikerförakt. Tycker inte du att det är viktigt att vi vårdar demokratin i vår kommun och att invånarna upplever att de har insyn de beslutsunderlag som politiker använder när vi fattar beslut?
- Kan du förklara hur borttagande av dagordningar, kallelser och handlingar till kommunfullmäktige och nämnder bidrar till att effektivisera och spara pengar?
- Kommer du att se till att dagordningarna, kallelserna och beslutsunderlagen för 2022 och åtminstone två år till kommer tillbaka till kommunens hemsida?
För Sorundanet Nynäshamns kommunparti
Lena Dafgård
Ledamot i Kommunfullmäktige
och i Kommunstyrelsen
Bilagor
1 - Förtroende Nynäshamns kommun, skärmdump Kolada
2 - Motion angående handlingar till kommunfullmäktige i digital form, se https://sorundanet.se/2008-11-02/
Bilaga förtroende Nynäshamns kommun
Källa: Kolada, https://kolada.se/verktyg/jamforaren/?focus=16560&report=170469
Läs som PDF
Här kan Du hämta hela dokumentet som PDF-fil… (läs mer)