Klicka på PDF-ikonen nederst för att läsa rapporten!
Slutrapport Förbättringsarbete KSF - Arbetsgivaravdelningen
Utdrag ur rapporten
Bakgrund
- Public Partner har på uppdrag av kommunchefen under 2016 genomfört en översyn av stödfunktionerna som finns vid KSF avseende uppdrag, funktion och arbetssätt.
- Med översyn menas att göra en situationsanalys och ta fram förslag på förändringar och förbättringar. Med översyn menas också att åstadkomma förändringar och förbättringar.
Observationer KSF övergripande
- KSF finns inte som en utvecklad organisatorisk enhet, utan stödfunktionerna agerar som separata delar.
- Avdelningarna hänger inte ihop med varandra och saknar strukturer för att koordinera sig kring kunden.
- Man kommunicerar inte sinsemellan, och man utnyttjar inte kommunikativa strukturer för att gemensamt förstå uppdraget.
- Struktur och kultur for att koordinera KSF är otillräcklig.
-- Man behöver en utvecklad verksamhetsplan för KSF utifrån de olika rollerna
Rekommendationer
- Sätt kunden i fokus
-- Samtliga stödfunktioner kan bli bättre på att förstå sina kunders behov, formulera uppdraget tillsammans med dem, och utvärdera sina resultat utifrån dessa överenskommelser. Gör det på olika chefsnivåer och med enkelhet som ledstjärna - Ta processägaransvar
-- Det behövs ansvar och ledarskap av stödprocesserna, både i operativa frågor och i utvecklingen av dem - Driv kommunövergripande planering och utveckling av stödprocesserna utifrån verksamhetens intressen
-- Värna linjeverksamheten och deras chefer i stödfunktionernas gemensamma planering så att inte stödfunktionerna "drabbar" chefer.