Hem Sorundanet Nynäshamns
kommunparti
Transparent Placeholder
Sorundanet

Hjälp oss förbättra vårt yttrande angående deponi i Sorunda.

Synpunkter på deponin ska vara inne senast den 25 april 2016. Använd gärna vår text om Du tänker skriva ett eget yttrande!

Synpunkter efter samråd 20160407 angående NCCs planer att ansöka om inert-deponi på fastigheten Torp 14:1 vid Grödby

Vid mötet framkom bl.a, att jordmassorna från Norvik är att anse som bortskaffande av avfall och att deponin kommer att tillståndsprövas enligt Miljöbalken. Vi menar att fastigheten Torp 14:1 är en olämplig lokalisering för deponin.

Jordmassor

Det framkom också att jordmassorna från Norvik innehåller förhöjda halter av tungmetallerna krom och bly med oklart ursprung.

Halten av eventuella tungmetaller på den tilltänkta deponin har inte uppmäts varför man inte kan jämföra tungmetallnivåerna på de båda platserna. Återvinning av massorna tycks försvåras av regleringar kring de förhöjda tungmetallhalterna. En beskrivning av bullernivåernas utbredning runt den tänkta deponin från en högt placerad bandtraktor visades på mötet, men det är oklart hur detta kommer att upplevas i vekligheten.

Vattenskyddsområde

Man kan fråga sig om det planerade vattenskyddsområdet Gorran som kommer att ligga i kanten av den planerade deponin kan få ett tillfredställande långsiktigt framtida skydd med så stora massor som 1,5 miljoner ton jordavfall med förhöjd tungmetallhalt.

Transporter

Enligt bolaget beräknas minst ett 50-tal tunga lastbilstransporter passera genom Sorundas bostadsområden varje dag. Väg 542 har idag nedsatt hastighet i flera kilometer bl.a. pga. att två skolor, fritids och dagis med totalt ungefär 500 barn ligger i direkt anslutning till vägen. Dessutom ligger två affärer invid vägen vilket givetvis innebär att många går, cyklar och tar bilen dit och skulle behöva trängas med 50 tunga lastbilar varje dag om deponin kommer tillstånd. Som bekant har tunga lastbilar betydligt längre bromssträcka än personbilar vilken gör tung trafik speciellt olämplig längs skolvägar med busshållplatser för barn. Det finns dessutom risk att lastbilarna i praktiken också använder sig av Segersängsvägen, en mycket smal väg som också den passerar flera bostadsområden.

Nya bostadsområden

I direkt anslutning till väg 542 (väster därom) planeras ca 140 nya bostäder bestående av lägenheter, radhus och villor enligt helt ny information som kanske inte fanns tillgänglig vid samrådet i februari. Troligtvis innebär det att ytterligare minst 200 barn kommer att gå i skolorna invid väg 542 i Sorunda och dessa barn tvingas korsa vägen minst 2 gånger per dag för att ta sig till och från skolan. På eftermiddagen ska de troligtvis handla (eller besöka en kamrat i gamla området) och då måste vägen korsas två gånger igen. Sannolikt kommer alltså varje barn att korsa vägen 4 gånger om dagen och varje dag ska 50 eller fler tunga lastbilar passera deras väg. Hur rimmar det med Sorundabornas intresse av en bra boendemiljö och säkra skolvägar?

Flera andra bostadsområden i bl.a. Grödby, Hoxla och Gudby är redan planerade vilket innebär att Sunnerbyskolan och Kyrkskolan kommer att växa ytterligare.

Vi menar att anläggandet av en inert deponi av ca 1,5 miljoner ton vid Torp 14:1 under 10 år får betydande miljökonsekvenser, framförallt pga. osäkerheten kring långtidseffekter av tungmetallhaltigt avfall i anslutning till vattenskyddsområdet Gorran och en försämrad boende-och skolmiljö längs väg 542 med betydande olycksrisker och frekventa höga bullerhändelser. Till detta kommer betydande olägenheter för boende i närområdet med buller från bandtraktor och lastbilstrafik.

En inert-deponi på fastigheten Torp 14:1 vid Grödby bör därför inte anläggas.

Läs som PDF

Hämta och läs som PDF Här kan Du hämta hela dokumentet som PDF-fil… (läs mer)