Nynäshamn 2011-01-17
Minnesanteckningar från Trafikverkets besök till vår kommun
Anna Ljungdell hälsade välkommen. Då hon hade förhinder att närvara vid hela mötet beslutade man att starta med kommunens punkter på dagordningen.
Kommunens bebyggelse- och trafikplanering, frågor och information från Nynäshamns kommun
Vägbelysning genom Landfjärden
Fråga ställdes om möjligheten till ytterligare belysning genom Landfjärden, som är ett samhälle under
utveckling. Idag finns endast belysning vid 1 busshållplats, en liten anläggning. Trafikverket planerar
ingen utökning. Tidigare önskad komplettering av stolpar vid Infart Nynäshamn är utförd i början av
2010. Kommunen önskar dialog med Trv om belysningsfrågor, strategier mm. Trafikverket centralt
arbetar f.n. med en belysningsstrategi, kontakt angående denna kommer att tas med kommunen
framöver. Tills vidare kan kommunen kontakta Katarina Appeltofft, enhet planering, när det gäller
belysningsönskemål.
Fartbegränsning genom Segersäng
Önskemål finns om hastighetssänkning till 30 km/h. Utveckling av orten sker och det är snart dags att
bygga den planerade skolan, samt ny förskola. Kommunen har också kontaktats av en husägare som
fått skador på huset pga vibrationer från ersättningsbussarna. Trafikverket har avstyrkt hastighetssänkning till 30 km/h, bland annat mot bakgrund av hastighetsöversynen. Om kommunen
tar beslut om Segersäng som tätort, med lokal trafikföreskrift, så kan de själva besluta över
hastigheten. En timglashållplats för skolskjutsbussen är på gång. Trafikverket, SL och kommunen
planerar ett möte den 24/1 om ett antal förbättringsåtgärder i Segersäng och Sorunda med fokus på
trafiksäkerhetsåtgärder. Dessa frågor kommer att tas upp då.
Trafiksäkerhet väg 225
Kommunen önskar ett antal trafiksäkerhetshöjande åtgärder utmed väg 225, bl.a. uträtning av kurvor.
Hastigheterna överskrids ofta, ATK-kamerorna hjälper bara punktvis. Kommunen önskar att en
arbetsgrupp tillsätts för diskussioner om hur väg 225 kan förbättras. Även Trafikverket anser det
önskvärt med gemensamt arbete för att nå samsyn om problembild och prioriteringar, men betonade
att väg 225 inte finns med bland prioriterade, utpekade objekt i den regionala planen för 2010-2021,
och följaktligen inte har någon statlig finansiering. Åtgärder som innebär anspråk på ny mark kräver
handlingar enligt Väglagen. Det vore värdefullt med en gemensam diskussion om vilka som är de
största problemen längs sträckan, om dessa kan avhjälpas med enkla åtgärder, samt hur finansiering
kan ske. Trafikverket ska bjuda in till ett första möte. Stefan Andersson är kommunens kontaktperson.
Läs som PDF
Här kan Du hämta hela dokumentet som PDF-fil… (läs mer)