Motion
Kommunfullmäktige
Nynäshamns kommun
Sorunda den 9 augusti 2010
Motion angående byggande av gång- och cykelbana utmed länsväg 542 mellan Grödby och Sunnerby
Bakgrund
Trafiken på länsväg 542 ökar alltmer och särskilt farliga för oskyddade trafikanter är de lastbilstransporter med grus som går från Trollsta grusgrop. Det har t.ex. hänt att en lastbil har kört in i staketet runt skolgården vid Fagerviks skola. Även den grupp motorcyklister, som inte respekterar trafikreglerna och använder denna väg och andra vägar i området som racerbana, utgör en särskilt stor fara för oskyddade trafikanter. Hastighetsbegräsningen på den aktuella sträckan är 70 km/timmen, med undantag för några enstaka sträckor t.ex. vid Fagerviks skola. Det är dock inte ovanligt att det i stället körs 90-120 km/timmen eller mer på dessa 70-sträckor. Det är därför helt olämpligt att gå eller cykla mellan Grödby och Sunnerby, vilket innebär allvarliga inskränkningar i rörligheten för dem som bor i området, särskilt för barn och ungdomar, som inte har tillgång till bil. Enligt Samrådshandling Översiktsplan för Nynäshamns kommun 2010, står det också tydligt: ”Barnens möjligheter till att ta sig till skola, kamrater och olika fritidsaktiviteter på landsbygden behöver stärkas genom säkra gång- och cykelvägar.” (sidan 125) och en liknande formulering finns även på sidan 11 i stycket ”Barnen i främsta rummet”.
Det är visserligen Trafikverkets ansvar att bygga gång- och cykelbanor på landsbygden, men pengarna räcker inte till på långa vägar. Kommunerna måste därför ta egna initiativ och ett bra exempel på ett sådant är att Botkyrka kommun precis har byggt en gång- och cykelväg mellan Vårsta och Botkyrka golfklubb i samarbete med Vägverket. Till skillnad från Nynäshamns kommun, anser Botkyrka kommun att: ”Kommunen har ett övergripande ansvar för trafiksäkerheten i kommunen. Det omfattar inte bara vägar, gång- och cykelvägar, övergångsställen och andra fysiska anordningar utan också att sprida information om trafiksäkerhet till såväl vuxna som barn.”1 Ett annat exempel på en kommun som arbetar aktivt för att kommunen ska bli en cykelvänlig kommun är Haninge kommun, som alldeles nyligen har antagit en ny cykelplan, Cykelplan 20102. Planen, som gäller en 20-årsplanering, innebär att Haninge kommun planerar att satsa 130 miljoner på cykelvägar, om allt genomförs. Denna satsning gäller inte bara tätorten utan också landsbygden. Nynäshamns kommun har hittills ensidigt hävdat att byggnation av gång- och cykelvägar överallt utom i tätort, är Trafikverkets ansvar. Det är visserligen riktigt i sak, men det finns ingenting som hindrar en kommun från att bygga en gång- och cykelväg på landsbygden.
Sorundanet är medvetna om att det är ovanligt många markägare på den angivna sträckan. Samtidigt är frågan så viktig för dem som bor i området, att det är väl värt att lägga ner arbete på att lösa markfrågan. Eftersom det gick att få alla dessa markägare att ge tillstånd för de vatten- och avloppsrör, som lades ner för ett par år sedan, bör det också vara genomförbart att komma överens med markägarna om att bygga en gång- och cykelbana. Det är snarare anmärkningsvärt att man inte planerade för gång- och cykelbana samtidigt som rörledningsarbetena pågick. Det hade sparat mycket tid och pengar. Sorundanet är också införstådda med att det kan bli vissa problem med utrymmet för en gång- och cykelbana t.ex. vid Fagerviks skola och Sanda, men även om detta inte skulle gå att lösa på denna begränsade del, skulle trafiksäkerheten och rörligheten bland barn, ungdomar och vuxna i området ändå öka högst väsentligt, om det byggdes en gång- och cykelbana utmed den övriga delen av länsväg 542 mellan Grödby och Sunnerby.
Syfte
Syftet med att bygga en gång- och cykelbana utmed länsväg 542 från Grödby till Sunnerby är:
- att barn och ungdomar ska kunna gå och cykla på ett säkert sätt t.ex. till Sunnerbyskolan och Kyrkskolan, till Sorundas fritidsgård, (som skulle kunna utnyttjas mycket mer,
om ungdomarna kunde ta sig dit på egen hand utan att vara beroende av bussar eller att föräldrar skjutsar dem) samt till träningar i Sunnerbyhallen.
- att barn, ungdomar och vuxna ska kunna gå och cykla på ett säkert sätt mellan Grödby och Sunnerby, vilket innebär en ökad frihet, då det idag är för farligt att gå och cykla på länsväg 542.
- att barn, ungdomar och vuxna ska bli mindre beroende av biltransporter, vilket är bra för miljön.
- att främja ett folkhälsoarbete genom att barn, ungdomar och vuxna kan gå och cykla i stället för att åka bil eller buss.
- att knyta ihop delar av Sorunda som är utpekade som utvecklingsområden i det nya förslaget till Översiktsplan, dvs. Trollsta/Grödby, Fagervik, Sunnerby och Spångbro.
- att det ska vara en del i projektet Hållbart resande, vilket har inriktats på prioritering av hållbart resande i samhällsplaneringen till fördel för bl.a. gång- och cykelvägar. Projektet drivs i samarbete med de tre grannkommunerna Huddinge, Botkyrka och Södertälje. Projektet kopplar både till kommunens miljömål och folkhälsomål.
- att anknyta till den gång- och cykelbana som ska byggas mellan Trollstamalm och Grödby.
- att anknyta till den gång- och cykelbana som finns i Sunnerby och som sedan fortsätter till Spångbro.
- att anknyta till gång- och cykelbanan mellan Spångbro och Ösmo, som Sorundanet har motionerat om och därigenom också till regionstråk Nynäshamn utmed väg 73, vilket öppnar nya möjligheter för cykelturism i Nynäshamns kommun.
Yrkande
Sorundanet yrkar:
- att kommunen tar ansvar för att det byggs en gång- och cykelbana utmed länsväg 542 från Grödby till Sunnerby.
- att kommunen i första hand arbetar aktivt för att hitta lösningar på finansieringen av ovanstående gång- och cykelbana genom t.ex. Trafikverket, ansökan om EU-bidrag etc. I andra hand, om inte det finns andra möjligheter till finansiering, får kommunen själv finansiera gång- och cykelbanan.
För Sorundanet
Lena Dafgård
Fullmäktigeledamot
1 http://www.botkyrka.se/miljo-boende/trafikochvagar/trafiksakerhet/
2 http://www.haninge.se/sv/Bygga--Bo/Gator-och-trafik/Trafikplanering/Cykelplan/